190 lat Centralnej Administracji Drogowej, czyli dwa wieki centralnej niegospodarności


Zwiedziłem dziś na katowickim „rynku” wystawę zorganizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad z okazji 190 lat Centralnej Administracji Drogowej w Polsce. Choć zrobiłem to z oporami, gdyż rodzina słów centralizm, centrala, centralny… wywołuje u mnie alergię, nie zawiodłem się.

Przeglądając mapy, zdjęcia, projekty na chwilę oderwałem się od dyskomfortu spowodowanego nierozchodzonymi szczewikami. Wystawa jest zrobiona z humorem. Okazuje się, że w ciągu dwóch wieków dorobiliśmy się w Polsce 225 km autostrad. To nie lada osiągnięcie zawdzięczamy właśnie centralnej instytucji odpowiedzialnej za budowę i funkcjonowanie dróg, a powołanej do życia w Królestwie Polskim w 1819r. Wystawa prezentuje jakie tytaniczne prace wykonywano w dawnym zaborze rosyjskim, by unowocześnić infrastrukturę drogową. Jakie są efekty każdy widzi: większość autostrad dziś funkcjonujących znajduje się poza terytorium działania Centralnej Administracji Drogowej. I raczej dlatego cieszymy się dziś z tego co mamy.

O pewnym aspekcie działalności owej instytucji można przeczytać również na michalbuchta.eu

Skomentuj

